Osztlyelrs
2007.01.27. 10:44
Osztlyelrs
A "8m One Design" nemzetkzi osztlyelorsnak
magyar vltozata
2004
1. A "8m One Design" clja
1.1. A "8m One Design"-t a clbl hoztk ltre, hogy kielgtse a meglvo vitorlz
kzssgnek a tiszta vitorlz lvezet irnti j ignyt, s hogy sikeresen
vonzzon joncokat a sporthoz. Az (osztly) elorsok szndka olyan szigor
one-design osztly ltrehozsa, amely biztostja a vitorlzs elfogadhat
kltsgszintjt.
1.2. A jelen elorsokat a hajtulajdonosok bizottsgai, a nemzeti s nemzetkzi
"8m One Design" szvetsgek fellvizsglhatjk s idoszakonknt
mdosthatjk, hogy jobban szolgljk az 1.1. pontban rgztett clokat.
1.3. Minden vitorls hajnak meg kell felelnie a hivatalos terveknek, ptsi
specifikciknak s az osztlyelorsnak. Semmifle vltoztatsra vagy
mdostsra nem kerlhet sor, kivve a jelen osztlyelorsban kifejezetten
megengedetteket.
1.4. Minden hajt a tervek szerint ksztett sablon hasznlatval kell pteni,
belertve a hjat, a fedlzetet, a keel-szrnyat, a keel-hzat, a bulbt s a
kormnyt.
2. Adminisztrci
2.1. Az osztly vezetse
Az osztly vezetoje a Nemzetkzi 8 m One Design Szvetsg mely szorosan
egyttmukdik a nemzeti / terleti szvetsgekkel minden e szablyzatot
rinto krdsben.
Az osztly adminisztratv vezetoje az osztlykapitny.
2.2. Nyelv
Az osztly (nemzetkzi) hivatalos nyelve az angol. Az osztlyelors angol
szvegben a ’shall’ szval rgztett felttelek ktelezo, a ’may’ szval
rgztett felttelek megengedo jelleguek.
Az magyar osztly hivatalos nyelve a magyar.
2.3. ptok
Valamennyi "8m One Design"-t kizrlag a Cirkl Bt (Magyarorszg) szerzoi
jogruk megvtelvel licence jogosult ptok gyrthatjk s a hajknak
szigoran meg kell felelnik a Cirkl Bt. gyrtsi elorsainak.
2.4. Regisztrci
2.4.1. Nem tekintheto "8m One Design" hajnak egyetlen haj sem, amelyik nem
viseli a Cirkl Bt. - vagy licence jogosult partnere- gyrtsi szmot
tartalmaz tbljt a cockpiten. (A nemzetkzi osztly-djat a Cirkl Bt. -
vagy licence jogosult partnernek- be kell fizetni, mielott a haj elhagyja a
gyrtzemet.)
2.4.2. Trlve
2.4.3. Nem vehet rszt osztlyversenyeken* olyan haj, amelyiknek tulajdonosa
nem tagja a valamely "8m One Design" osztlyszvetsgnek.
2.4.4. Nem vehet rszt osztlyversenyeken olyan haj, amely nem tudja igazolni az
osztlyszvetsgi tagdj befizetst.
2.5. Felmrsek
2.5.1. A felmrseket kizrlag hivatalos "8m One Design" felmro vgezheti, akit a
nemzeti osztlyszvetsgnek kell elozetesen megvlasztania.
2.5.2. A felmrseket a mindenkor rvnyes, ISAF ltal kiadott "The Equipment
Rules Of Sailing" szerint kell elvgezni.
2.6. Hirdetsek
2.6.1. A hirdetseknek az nemzeti szvetsgek (Mo.: MVSZ) elorsainak meg kell
felelnik.
3. Konstrukci
3.1. ltalnos
3.1.1. A hjnak, fedlzetnek, belso kikpzsnek, keel-szrnynak, bulbnak,
kormnylaptnak s a kormnyrdnak szigoran meg kell felelnie a gyrtsi
terveknek s csak sablonok hasznlatval gyrthatk a szerzoi jogok
birtokosa, a Seaway ltal licence-jogosultnak nyilvntott pto ltal. A
hardware, rboc, boom, spinnaker boom s ktlzet a hivatalos tervek szerint
gyrtand, kivtel csak a jelen osztlyelorsban adhat.
3.1.2. Teljes mrtkben kizrt a hajk hjnak, fedlzetnek, hardware
elhelyezsnek, belso kikpzsnek, keel-szrnynak, kormnylaptjnak,
kormnyrdjnak, spinnaker-boomjnak, rbocnak vagy boomjnak
mdostsa. Tilos a fenti elemek csiszolsa, kivve, ha az felleti srlsek
* Osztlyversenynek minosl minden olyan verseny, amelyen a 8mOD hajkat kln
rtkelik.
javtshoz, festshez, algagtlzshoz szksges. Tilos a felletek
kiglettelse.
3.1.3. A keel-szekrny, cssz-rendszer vagy a hjnak a keel-hz kzeli fellete
nem ramvonalasthat.
3.2. Sly
A haj teljes slya, belertve a standard futktlzetet, rbocot, boomot,
kormnylaptot, kormnyrudat, a merev albt, a spinnaker boomot s a
standard belso kiptst nem lehet kevesebb mint 1050 kg. Mrskor minden
elmozdthat berendezst, belertve a biztonsgi kellkeket, el kell tvoltani.
3.3. Hj
3.3.1. A hjat, fedlzetet, belso kiptst s a keel-hzat vegszlerostsu
anyagokbl kell sablonokban, a gyrtsi specifikciknak megfeleloen
gyrtani.
3.3.2. A vantni-bekto csompontoknak a felhatalmazott gyrt tervei szerint kell
kszlnik, s helyzetk nem vltoztathat, nem mdosthatk.
3.4. Tilalmak
3.4.1. Kszrls, frs, tpts, a terveknek meg nem felelo anyagok hasznlata,
csiszols vagy a standard felszerels thelyezse, a hj klso felleteinek
ramvonalastsa, az inercianyomatk, javtsa vagy a standard formk
vltoztatsa. A haj belso kivitelezsnek vagy egyb rszeinek mdostsa,
ha az slycskkents cljbl trtnne.
3.4.2. A hj csiszolsa vagy feltltse a haj profiljnak vagy kontrjnak
talaktsa cljbl.
3.4.3. Az ttteli arnyok nvelse vagy cskkentse, a spinakker-sottnl, a
spinakker tack kezeloszerveknl, a Cunninghamnl, a traveller
kezelokteleknl, az achterstgnl, a fovitorla als-l fesztsnl vagy a reffrendszernl.
A nagyvitorla sottnl megengedett olyan csigasor hasznlata,
amelynek tttele 3:1 s 6:1 arnyok vltoztathat.
3.4.4. Brmilyen hardware thelyezse a fedlzeten, rbocon, boom-on vagy a
fedlzet alatt. Kivtelt kpez a fovitorla toronycsigt tart rozsdamentes
konzol: ez a fovitorla traveller el vagy mg egyarnt helyezheto.
4. Keel
4.1. A keel-szrnyat a tervek szerint gyrtott sablonbon kell kszteni s a tervek
rszt kpezo rtegterv szerint kell kivitelezni.
4.2. A bulbt terv szerinti ntomintban, lombl kell nteni.
4.3. A keel-szrny s bulba egyttes slya min. 400, max. 420 kg lehet.
4.4. A keel rgztett vagy felhzhat lehet, de a felhzhatt verseny kzben a
legalacsonyabb helyzetben rgzteni kell.
4.5. A keel-szrnyat s a bulbt a sablonbl, ill. ntomintbl kivtelt kvetoen
nem szabod alaktani, ramvonalostani, kivve felletet rinto javtsokat,
amelyeket az osztly felmrojnek jv kell hagynia.
5. A kormnylapt s a kormnyrd
5.1. A kormnylaptot a terveknek megfelelo sablonban, az elort rtegterv szerint
kell gyrtani.
5.2. A kormnylaptot a tkrhz kt csappal, illetve kt hvellyel kell rgzteni.
5.3. A kormnyrd-hosszabbt nem lehet 1,2 m-nl hosszabb.
5.4. A kormnylaptot nem szabad tformlni, ramvonalastani vagy csiszolni,
kivve felletet rinto javtsok esetn vagy algavdelemnl.
5.5. A kormnylaptot periodikus mrseknek kell alvetni.
6. rboc
Megjegyzs: Minden „jelloszalag" - mrst az rboc ellso oldaltl, az rboctalplemez
felso fellettol kell eszkzlni.
6.1. Az rbocot a fedlzetre s a kzpvonalra kell elhelyezni, tervek szerinti
rboctalpra s rboctalp-"hintra". Az rbocelforgst lehetov tevo csapjnak
3160± 10 mm-re kell lennie a haj orrtl htra.
6.2. A felso s als (hossz s rvid) vantniknak a fedlzettel 3720±12 mm-nl
kell tallkozniuk, a haj orrrl htra, egyenes vonalban mrve s 1110± 12
mm-re kell lennik a fedlzet kzpvonaltl. Mindkt mretet a vantni-bekto
csompont ellso felletn, a furatuk kzpvonalban kell mrni.
6.3. Az rbocnak alumniumbl kell kszlnie s csak nemzetkzileg elismert
gyrt gyrthatja. A profil minimlis slya 2,30 kg/m lehet s a minimlis
inercia-nyomatk YY 150 cm4, XX 78 cm4.
6.4. Az rbocon egy pr szlingot kell alkalmazni, amelynek alumniumbl kell
kszlnie s amelynek gyrtja nemzetkzileg elismert kell legyen.
6.4.1. A szlingok 16-ra htra nyilazottak oly mdon, hogy ha egy hrt kifesztnk
szlingcscstl szlingcscsig ott, ahol a hossz vantni t van vezetve rajtuk,
az rboc htoldaltl a feszesre hzott hrig mrt tvolsgnak 320±15 mmnek
kell lennie. A szlingokat mereven kell a helykre rgzteni.
6.4.2. A szlingoknak a boom-csktl mrt magassgnak 4010±10 mm-nek kell
lennie.
6.5. Az rbocnak lland keresztmetszetunek kell lennie 9450±10 mm-ig az
rboctalp talplemeztol mrve, ahonnan kposods kezdodik. A kp felso
vgnek mretei 75 mm±4 mm elol-htul s 62 mm±4 mm a kt oldalfellet
kztt.
6.5.1. A szelvny mretei: min. 120 mm hosszirnyban s min. 84 mm
keresztirnyban.
6.5.2. Az rboc s boom (egyttes) slya beleszmtva az ll s futktlzetet
(felhzktelek s reffelo ktelek) nem lehet 60 kg-nl kevesebb.
6.5.3. Egy pr jumpert kell alkalmazni a kvetkezokppen: 20-ra elore kell nyilazni
a haj keresztvonaltl, hosszuk 300±10 mm az rboctl a jumper-cscsig
mrve, a jumper-sodronyktelek 640±10 mm-re vannak egymstl a jumpercscsoknl
mrve, a jumperek 1770±15 mm-re szerelendok a felso rboccsk
als szle alatt.
6.6. Az rbctl elto sznu cskokat kell festeni vagy ragasztani az rbcra a
kvetkezok szerint:
6.6.1. Boom-csk, az rboctalp-lemez tetejtol 750 mm±5-re a felso szlnl mrve.
6.6.2. Cscs-csk, amelynek az als szle pontosan 10450 mm-re kell legyen a
boom-csk felso szltol.
6.7. Az rbc cscsveretre felszerelheto (felszerelendo) egy, az achterstghoz
csatlakoz latni, amely az achterstg eltartst szolglja a nagyvitorla hts
ltol. A latni hossza s egyb tulajdonsgai tetszolegesek, s az
achterstghoz gyuruvel, csigval vagy hasonl mdon csatlakozhat.
7. rboc-ktlzet
7.1. Az rbocktlzetnek aclbl kell kszlnie s csupn az albbiakbl ll:
7.1.1. Kt fo vantni, nem kevesebb mint 5 mm tmrovel, standard 1x19
rozsdamentes sodronyktlbol ksztve, az rbochoz oly mdon ktve, hogy
az rboc klso felletnek s a vantni kzpvonalnak metszspontja
8400±10 mm-re legyen a boom-csk felelt.
7.1.2. Kl als (rvid) vantni, nem kevesebb mint 5 mm tmrovel, standard 1x19
rozsdamentes sodronyktlbol ksztve, az rbochoz oly mdon ktve, hogy
az rboc klso felletnek s a vantni kzpvonalnak metszspontja
4000±10 mm legyen a boom--csk felett.
7.2. Egy forstg, nem kevesebb mint 5 mm tmrovel, standard 1x19
rozsdamentes sodronyktlbol ksztve, az rbochoz oly mdon rgztve,
hogy az rboc klso felletnek s vantni kzpvonalnak metszspontja
8560±10 mm-rel legyen a boom-csk felett.
7.2.1. A forstgon alkalmazhat egy kthorny profilforstg, amelynek a szlessge
nem haladja meg a 30 mm-t.
7.2.2. A JIB felhz ktl csigjnak felso pontja fixen szerelve 8530±6 mm-re kell
legyen a boom-csk felett. A JIB felhz ktlnek min. 6 mm tmrojunek
kell lennie. Megengedett egy mozg csiga hasznlata a felhzktl
felso vgnl, amely felezo tttelknt mukdik a JIB felhzsakor. A
felhzktl rgztett vge nem lehet magasabban, mint a forstag s
rboc tallkozsi pontja.
7.3. Egy achterstag, nem kevesebb, mint 3 mm tmrovel, standard 1x19
rozsdamentes sodronyktlbol ksztve, felso vgt az rboc felso verethez
rgztve, Az achterstg lltsa egy olyan csigasor-rendszerrel megengedett,
amelynek tttele 1:8 arny
7.4. A 7/8-os spinakker-csiga cscspontjnak fixen szerelve 8600±6 mm-re kell
lennie a boom-csk felett.
7.4.1. A top spinnaker-felhzktl gyurujnek als szeglye fixen szerelve
10410±10 mm-re kell legyen a boom-csk felett.
7.5. A fovitorla felhznak nem kevesebb mint 8 mm tmroju ktlnek kell lennie
s a fedlzeten csupn egy, jobb oldalra szerelt stopperrel lehet rgzteni.
8. A (fo) boom
8.1. A boomnak alumniumbl kell kszlnie, s csak nemzetkzileg elismert
gyrt ksztheti. A profil-sly 2,3 kg/m-nl kevesebb nem lehet, s a
legkisebb inercia-nyomatkok: YY 125 cm4, XX 68 cm4.
8.2. Kpostott vagy llandan meghajltott boomok alkalmazsa tilos.
8.3. A boomra eltro sznu csk ragasztand, amelynek belso szle nem lehet
3800 mm-nl tvolabb az rboc hts lnl.
9. Spinnaker boom
9.1. A spinnaker boomot alumniumbl vagy az albbi kompozit muanyagokbl
kell kszteni: sznszl, vegszl, aramid ( kevlr), vagy ezek
kombincija s csak nemzetkzileg elismert gyrt ksztheti.
9.2. A spinnaker boomnak vltoztathatatlan hossznak kell lennie s nem nylhat
3700 mm--nl messzebb az rboctl.
10. Vitorlk
10.1. Brmi, amit a jelen elors kifejezetten meg nem enged, TILOS.
10.2. A vitorlkat az "ISAF Measurement Rules "elorsainak megfeleloen kell
gyrtani s felmrni, kivve, ha a jelen elors mdostja. Rendszeres
ellenorzsnek a fovitorlt, a 115%-os orrvitorlt s a top-spinnakert kell
alvetni.
10.3. Trlve.
10.4. Trlve.
11. Nagyvitorla
11.1. Konstrukci
11.1.1. A konstrukcinak lgynak s egyrtegunek kell lennie. Nem lehet felfjhat,
ktrtegu profil.
11.1.2.A nagyvitorla anyagnak szvet-szerkezetunek kell lennie. A szvetszlaknak
polyesterbol kell lennik. Megengedett mugyanta erostsu
szvetszerkezet. Alternatvaknt megengedett a polyester szlerostsu -
polyester film lamint anyag hasznlata. A vitorlnak szeletekbol sszelltva
kell kszlnie, nttt vitorla (3DL) hasznlata tilos
11.1.3. A vitorln egyenlo elosztsban max. 4 latni-zseb legyen a vitorla hts ln .
A latnizsebek +-50 mm turssel t egyenlo rszre kell osszk a hts
let. A latni zsebeknek nem kell egymssal, vagy a bummal
prhuzamosaknak lennik, vagy merolegesen llniuk a hts l hrjra.
11.1.4. Engedlyezett a varrs, ragaszts, vitorlajavt szalag hasznlata, tktelek,
szemek, hevederek, Cunningham szem s csiga, latnizsk vgsapka, rbocs
boom csszkk trimmzsinr klemmel a htslen, tetszoleges szm
vitorlaablak ezen osztlyelors 11.2. tblzatnak megfeleloen
elhelyezve , a vitorlavarr jelzse, royalty jelzs, szljelzo szlak.
11.2 Mretek
min. max.
Elso l hossza (=P) 10450 mm
Als l hossza 3800 mm
Hts l hossza 11000 mm
Szlessg 1/4 magassgban 3320 mm
1/2 magassgban 2530 mm
3/4 magassgban 1470 mm
1250 mm tvolsgban a halfej cscspontjtl 740 mm
halfejnl 150 mm
A vitorla slya (kivve egy szlessgben 300 mm-t meg nem
halad als cskot)
szvtt anyag esetben 230 g/m2
film lamint esetben 150 g/m2
Elsodleges erostsek 450 mm
Msodlagos erostsek
a sarkok felmrsi pontjtl 1400 mm
flutter erosts rszre 150 mm
"chaffing"(verods elleni) erosts 1400 mm
latnizskokra 240 mm
A vitorlaablak terlete 2,5 m2
Az ablak legkisebb tvolsga a vitorla leitol 0 mm
A latnizskok hossza
legfelso zsk nincs
bell: als zsk 1200 mm
kzpso zskok 1200 mm
kvl: als zsk 1200 mm
kzpso zskok 1200 mm
A latnizskok szlessge
kvl 70 mm
bell 60 mm
11.3. A vitorlnak legalbb egy reffsorral kell rendelkeznie. A hts len
alkalmazott reffelo szemnek delta-gyurunek vagy egyb reffelo eszkznek a
hts len az als ltol egyenes vonalban mrt 1000 mm tvolsgon kvl kell
elhelyezkednie.
11.4. A vitorla ellso sarknak rgztve kell lennie.
11.5. Az alslnek nem kell felttlenl a boom nutjban futnia.
12. Orrvitorla -115%
12.1. Felpts
12.1.1. Az orrvitorla egyrtegu felptssel kell rendelkezzen.
12.1.2. Az orrvitorla anyagnak mindentt azonos szvet-szerkezetunek kell lennie.
A szvet-szlaknak polyesterbol kell lennik. Alternatvaknt megengedett a
polyester szlerostsu - polyester film lamint anyag hasznlata.
12.1.3. A hts l nem lehet konvex.
12.1.4. Engedlyezett a ragaszts, varrs, vitorlajavt szalag hasznlata,
stagreiterek, szemek, Cunningham-szem/csiga, hts l trimmzsinr
klemmel, tetszoleges szm vitorlaablak ezen osztlyelors 12.2.
tblzatnak megfeleloen elhelyezve , a vitorlagyrt jele, royalty jelzs,
vitorlajelzs, szljelzo szlak.
12.2. Mretek (orrvitorlaknt felmrve)
min. max.
elso l hossz 9000 mm 9745 mm
hts l hossz 8700 mm 9050 mm
als l hossz 3100 mm 3645 mm
a cscs szlessge 60 mm
htsltol mrt szlessg (girth)
a cscson 860 mm
kzpen 1720 mm
alul 2510 mm
A vitorla anyag slya
szvtt anyag esetben 170 g/m2
film lamint esetben 120 g/m2
Elsodleges erosts: 450 mm
Msodlagos erosts
a sarkok felmrsi pontjaitl 1350 mm
flutter erosts rszre 150 mm
Az ablak terlete 1,0 m2
Az ablak legkisebb tvolsga a vitorla leitol 0 mm
13. Orrvitorla-85%
13.1. Felptse
13.1.1. Az orrvitorla egyrtegu felptssel kell rendelkezzen.
13.1.2. Az orrvitorla anyagnak mindentt azonos szvet-szerkezetunek kell lennie.
A szvet-szlaknak polyesterbol kell lennik.
13.1.3. A vitorla hts ln maximum 3, egymstl egyenlo tvolsgra elhelyezkedo
latni lehet, melyek kzl a felso hossza a 600 mm-t, az als ketto az 500
mm-t nem haladhatja meg. A latnizsebek kzpvonala a hts let ngy
egyenlo rszre kell ossza+-50 mm turssel. A latnizsebeknek nem kell
egymssal prhuzamosaknak s a hts lre merolegesnek lennik.
13.1.4. A hts l nem lehet konvex.
13.1.5. Engedlyezett a ragaszts, varrs, vitorlajavt szalag hasznlata,
stagreiterek,.szemek, Cunningham szem/csiga, hts l trimmzsinr klemmel,
egy ablak, a vitorlagyrt jele, royalty jelzs, vitorlajelzs, szljelzo szlak.
13.2. Mretek (orrvitorlaknt felmrve)
min. max.
elso l hossz 9000 mm 9500 mm
hts l hossz 8600 mm 8750 mm
als l hossz 2600 mm 3000 mm
a cscs szlessge 60 mm
htsltol mrt szlessg (girth)
a cscson 700 mm
kzpen 1400 mm
alul 2120 mm
Latnizsk szlessge 40 mm 60 mm
A vitorla anyag slya
szvtt 250 g/m2
Msodlagos erosts
a sarkok felmrsi pontjaitl 1350 mm
flutter erosts rszre 150 mm
Az ablak terlete 0,5 m2
minimlis tvolsga a vitorla leitol 550 mm
14. Vihar-orrvitorla
14.1. Felptse
14.1.1. A vihar-orrvitorla egyrtegu, puha vitorla
14.1.2. Az orrvitorla anyagnak mindentt azonos szvet-szerkezetunek kell lennie.
A szvet-szlaknak polyesterbol kell lennik.
14.2. Mretek (orrvitorlaknt felmrve)
min. max.
elso l hossz 5500 mm 8000 mm
hts l hossz 4200 mm 6600 mm
als l hossz 2200 mm 2660 mm
a cscs szlessge 40 mm
A vitorla anyag slya 280 g/m2
14.3.Az orrvitorla max. 2 db, hts len elhelyezett latnit tartalmazhat, amelyek
egyenlo tvolsgra helyezkednek el egymstl s a 400 mm hosszt nem haladhatjk
meg.
15.ı. Spinnaker 7/8-os
15.2. Felptse
15.1.1. A 7/8-os spinnaker egyrtegu puha vitorla.
15.1.2. A spinnaker anyagnak mindentt azonos szvet-szerkezetunek kell lennie. A
szvet-szlaknak polyesterbol, vagy polyamidebl kell lennik.
15.1.3. Engedlyezett a varrs, ragaszts, vitorlajavt szalag, sarokszemek,
lehzktl szemek, a vitorlagyrt jele, royalty jel, vitorlajel, szljelzo szlak
hasznlata.
15.2. Mretek (spinnakerknt felmrve)
min. max.
Oldallek hossza 9600 mm 9700 mm
Als l hossza/SF 6200 mm 6300 mm
Az als l kzepe 10300 mm
Szlessg flmagassgban/SMW 6200 mm 6300 mm
A vitorla anyag slya 38 g/m2
Elsodleges erosts 450 mm
Msodlagos erosts
a sarkok felmrsi pontjaitl 1350 mm
a lehuzktl felerostsi pontjaitl 500 mm
16. Top-spinnaker
16.1. Felpts
16.1.1. A top spinnaker egyrtegu, puha vitorla.
16.1.2. A spinaker anyagnak mindentt azonos szvet-szerkezetunek kell lennie. A
szvet-szlaknak polyesterbol, nylonbl, vagy polyamidebl kell lennik.
Megengedett a mugyanta erostsu szvetanyag hasznlata.
16.1.3. Engedlyezett a varrs, ragaszts, javtszalag, sarokszemek, lehzktl
szemek, a vitorlagyrt jele, royalty jel, vitorlajel, szljelzo szlak.
16.2. Mretek (spinnakerknt felmrve)
min. max.
Oldallek hossza 11500 mm 12400 mm
Als l hossza/SF 6250 mm 7400 mm
az als l kzepe 13400 mm
Szlessg flmagassgban/SMW 6250 mm 7750 mm
A vitorla anyag slya 30g/m2
17. Osztlyjelzs, orszg jelzs s vitorlaszm
17.1. Az osztlyjelzs, orszg jel s vitorlajel meg kell feleljen az RRS/G-nek,
kivve, ha a jelen elors mdostja.
17.2. A szmok s a betuk mretei a kvetkezok:
Magassg 300 mm
Szlessg (az I betu s az 1-es szm kivtelvel) 200 mm
Vastagsg 45 mm
Tvolsg az egyms utn kvetkezo betuk vagy szmok kztt 45 mm
17.3. Az osztlyjelzs a jelen elors mellkletben meghatrozott mreteknek s
kvetelmnyeknek kell eleget tegyen. Az osztlyjelzst az orrvitorlkon nem
lehet alkalmazni.
18. Tovbbi szablyok
18.1. Csak a fenti kvetelmnyeket kielgto vitorlk hasznlhatk. A versenykirs
ill. a Nemzeti Osztlyszvetsg megtilthatja a topspinnaker hasznlatt
versenyzs kzben. Ez a korltozs brmely versenyre alkalmazhat.
18.2. Egy versenysorozat alatt legfeljebb 1 nagyvitorla, 3 orrvitorla, 1 topspinnaker,
1 7/8-os spinakker hasznlhat illetve tarthat a hajn.
18.3. A nagyvitorla felhzott llapotban a vitorla legfelso lthat pontja nem
haladhatja meg az rbocon elhelyezett felso felmrsi vonalat, illetve a
leghts lthat rsze a boomon elhelyezett felmrsi vonalat.
19. Szerelvnyek s felszerels a hajn a versenyek idotartama alatt
19.1. Kt orrvitorla behz kocsi sn, egyenknt 1200 mm±10 mm hosszsgak, a
legelso pontjukkal az orrtl 2800±10 mm tvolsgra felerostve.
19.1.1. A sneknek a kabin s a deck kztti peremen kell elhelyezkednik.
19.1.2. Mindkt oldalon egy-egy sn elhelyezse engedlyezett.
19.1.3.Kt kocsi a rjuk szerelt orrvitorla behz csigval. Megengedett a
kocsik elore s htrafel mozgatsa tetszoleges tttelu csigasorral. A
kocsit ktllel, vagy gumiktllel kell mozgatni.
19.1.4. Az orrvitorla behzs kizrlag ezen a mdon trtnhet.
19.2. Egy nagyvitorla traveller sn.
19.3. Kt max. 1:32 tttelu, ktsebessges csrlo, opcionlisan sajt ktlfogval.
19.4. Alvhelyek, matracok a gyrt ltal szlltott alapkivitelben.
19.5. Kzi mukdtetsu fenkvzpumpa a cockpitbe ptve, 50 l/perces minimlis
kapacitssal.
19.6. A keelt verseny kzben nem szabad mozgatni vagy felhzni - biztonsgosan
rgztendo als helyzetben.
19.7. Megengedett egy veret felszerelse az orrdecken a deck hosszanti
kzpvonaltl +-100 mm bell. Ez a veret a spinnaker bum lefeszto
ktelnek irnyvltoztatsra szolgl. A veret helyzete hosszirnyban
tetszoleges az rbocto s a forstag kztt. A veret magassga max 100
mm lehet.
20. Opcionlis szerelvnyek
20.1. A kvetkezok megengedettek versenyeken s ezek rszben elorhatk vagy
megtilthatk a versenykirsokban vagy a nemzeti 8m One Design
szvetsgek ltal.
20.2. Szemlyi mentomellny a szemlyzet minden tagjnak verseny kzben.
20.3. Egy min. 10 l-es vdr.
20.4. Klmotor, amely a verseny ideje alatt (rajt elott tz perctol a befutig) nem
lehet felszerelve s hasznlaton kvl biztonsgosan kell rgzteni a hajban.
20.5. Tetszoleges szerkezetu Fock-roller s annak kapcsold szerelvnyei.
20.6. Egy komplett motorbak, amely leszerelheto a tkrrol.
20.7. Egy biztonsgosan rgztett akkumultor, elektromos kapcsoltblval.
20.8. Irnytu.
20.9. Egyb biztonsgi eszkzk, melyeket a nemzeti hajzsi felgyelet elor.
20.10. Mechanikus szljelzo az rboccscson vilgttesttel vagy anlkl.
20.11. Elektronikus eszkzk a sebessg, mlysg s megtett tvolsg, a szlero s
szlirny regisztrlsra, mrsre tovbb GPS kszlk.
20.13. Ads-vtelre alkalmas rdi s antennk.
20.14. Hab- vagy muanyag prnk szerelhetok a korltktlre.
20.15. Lbtarlk a kormnyhdon.
20.16. Vihar fovitorla, (biztonsgi felszerelsknt) – verseny ideje alatt (rajt elott tz
perctol a befutig) nem lehet hasznlni.
20.17. Felszerelsi jegyzkben szereplotol eltro mretu s formj fux ablak, amit
verseny ideje alatt (rajt elott tz perctol a befutig) nem lehet a spinnaker fel
s lehzsnl hasznlni.
21. A szemlyzet slya
A teljes szemlyzet slya (frdoruhban mrve) nem haladhatja meg a 400
kg-ot.
22. Az osztlyelors hatlya
Az osztlyelors hatlya kiterjed minden a 8m One Design osztly szmra
indtott versenyre s be nem tartsa a versenybol trtno kizrst vonja maga
utn. A fenti osztlyelorst a Magyar 8m One Design Osztlyszvetsg
2004. februr 23-i osztly rtekezletn jvhagyta.
Nemzetkzi versenyeken az rtelmezsbol eredo vitk tisztzsra az angol
nyelvu osztlyelors az irnyad.
A magyar osztlyszvetsg klcsnssgi alapon vllalja, hogy csak azokat a
mdostsokat lpteti letbe, amelyeket a trs szvetsgek is elfogadtak.
Budapest, 2004. prilis 30.
|