Osztálytörténelem
2007.01.27. 10:39
Osztálytöténelem
8m One Design osztálytörténelem
A 8 méter körüli, siklásra képes, könnyű tőkesúlyos hajók szerte a világban nagy népszerűségnek örvendenek. Ezek a modern, sportos hajók dingi-szerű élményt nyújtanak a tőkesúlyos hajók biztonságával.
1992-ben a dán Jorgen Bonde is egy ilyen hajót álmodott meg 8 meter One Design néven. A tervezést a szlovén Jakopin testvérekre bízta, akik a mai napig közel 160 hajótípus (köztük számos Dufour és Bavaria modell) megalkotásában vettek részt. A hajó víz alatti részének (gerincvonal, kiel, kormány) optimalizálását az a Doug Peterson végezte, aki több Amerika Kupa hajó főtervezőjeként vált híressé.
A sablon és az első 8mOD 1994 elején készült el a szlovén SEAWAY műhelyeiben. A típus pillanatok alatt népszerű lett szerte Európában, sorra keltek el a hajók Németországban, Svájcban, Ausztriában, Nagy-Britanniában, Svédországban, Máltán. A gyors elterjedést nagyban segítette, hogy két nagy hajógyár (a Sunbeam és az angol Sigma) saját márkanév alatt forgalmazta. Idén már több mint száz 8mOD hajó siklik szerte Európában, a legnagyobb külföldi flotta a Bodensee-n és Angliában van.
A 8mOD sikereit remek tulajdonságai magyarázzák. A hajó 8 méter hosszú, 2,50 m széles, tőkesúlya felhúzható, így könnyen szállítható közúton. Az epoxy-szendvicsszerkezetű test súlya tőkesúllyal árbóccal és szerelvényekkel együtt csak 1100 kg (az ugyanilyen hosszú Soling 1200 kg, a Sudár 1600 kg). A kormány és a kiel pengéje karbonból készül. Vitorlázata is a modern irányzatot követi: magas, keskeny, nagy- és orrvitorla, a "genua" átfedése csak 15%-os, amely széles széltartományban használható. A bőszeles menetekben egy topra húzható 92m2-es vagy egy 7/8-os 56m2-es spinnaker repíti a hajót. A fedélzeti szerelvényezés letisztult, minőségi alkatrészekből épül fel. 2001. óta megengedett a fockroller használata, amelynek dobja az orrdeck alatt van elrejtve. A cockpit elegendő helyet ad a négy vagy öt fős legénységnek. A kabin négy felnőtt és két gyerek részére biztosít fekvőhelyet. Az osztály népszerűségét szigorú one design jelleg is erősíti, a hajók közötti sebességkülönbség tényleg minimális.
A hajó formájából és súlyából eredendően 6-7 csomós sebesség körül meg tud siklani. Az ügyesebb 8mOD csapatok nagyspinnakkerrel elérhetik a 17-18 csomós sebességet is. Aki már kormányzott "nyolcméteres"-t, tudja, hogy kezelése majdnem olyan, mint egy kicsi, érzékeny dingié.
A hajó magyarországi elterjedése Halmos Antalnak köszönhető. Ő hozta be az első hajót (Tückös) Szlovéniából 1995-ben. Ő lett a típus itthoni képviselője, majd később a 8mOD-k egész világra vonatkozó gyártási és terjesztési jogát is megszerezte. Az első itthoni 8mOD-k -noha még nem volt önálló osztály- a Balatonon is sorra aratták a sikereket. A Tückös 1995-ben Majthényi Szabolcs kormányzásával 4 óra 53 percre javította a Kenese-Keszthely rekordidőt. A 1995-96-as tókerülő szalag versenyeken Fináczy György -akkor még a Tückössel -"rohanógépeket" megverve- rendre az élmezőnyben végzett, s talán ennek is köszönhető, hogy 1997-ban saját 8mOD-t vásárolt. A Balhé-ra átkeresztelt Tückös a Csillagtúrát nyerte meg abszolútban.
A 8mOD-k kezdetben a YS, később a Yacht osztályban versenyeztek. Az önálló osztály 97-ben alakult meg Gál István osztálykapitány (Péntek13) vezetésével. Az első hivatalos bajnokságot 1998-ban futották Csopakon, amelyet Fináczy György nyert meg. 1999-ben került sor -szintén Csopakon- az első Európa Kupára, amelyen 8 külföldi egység vett részt. Az osztály azóta is töretlenül fejlődik, minden évben 4-5 új hajó jelenik meg a tavon, idén már több mint 30 magyar egységből áll a balatoni flotta. Számos volt válogatott vitorlázó ült be az osztályba, ma talán az egyik legerősebb nagyhajós mezőny található 8mOD-ben. Ennek is köszönhető, hogy a hajó YS száma a kezdeti 93-ról mára 88-ra "javult". Sokan az egységes és az osztály jó hangulata miatt vásárolnak 8mOD-t. A versenyeken való részvételi számokat tekintve az elmúlt két évben a második legnépesebb osztály volt a tavon.
Az első néhány hajó (Nekem8, Péntek13, Hustler-II.) Szlovéniából, Svédországból érkezett a Balatonra. A hazai gyártás 1997-ben indult be. Halmos Antalnak kezdetben rengeteg nehézséggel kellett szembenéznie, a sablon három különböző gyártóműhelyt járt meg, mire eljutott a gyúrói Pauger üzembe. A cég szétválása óta Gerlóczy Péter és csapata építi a hajókat kiváló minőségben. Gerló 2000. nyarán a teljes rendszerjogot megvásárolta, azóta ő forgalmazza a hajót -partnerein keresztül- a hajót szerte Európában.
A hajó nemzetközi elismertségét jelzi, hogy 2001. óta önálló osztályként van jelen a Kieler Woche-n. Minden évben nagyon jó hangulatú, színvonalas Európa Kupát rendez az osztály. A 2002-ben megalakult a holland osztályszövetséggel együtt, hét országban van önálló 8mOD flotta. 2002. ősszén újjáalakult a nemzetközi osztályszövetség, amelynek vezetőjévé Verebély Tibor-t (Oberon) választották. Azóta, úgy tűnik, sikerült közös nevezőre jutni az osztályelőírásban is, amelyet eddig országonként egy kicsit másképp értelmeztek. A 2003-as Európa Kupa ismét Csopakon lesz, ha minden jól megy, akár negyven 8mOD részvételével. Középtávú cél, hogy a 8mOD az ISAF által elismert nemzetközi osztállyá váljon. A feltételnek szabott hajó-darabszám hamarosan meglesz, a legtöbb feladat a nemzetközi 8mOD szövetség szervezésében van.
Verebély Tibor
8mOD osztálykapitány
|